Offerte

Een professionele offerte kunnen opstellen is noodzakelijk bij het ondernemen. Een offerte moet een potentiële klant overtuigen van jouw product/dienst en heeft dus een grote invloed op de beslissing van deze potentiële klant. In deze blogpost zullen we je tips geven om een professionele offerte op te stellen.

 

Stap 1: Persoonlijke opening

Begin je offertes met een persoonlijke opening. Dit hoeft geen bladzijde groot te zijn, één of twee alinea's volstaan. Vertel de potentiële klant wat hij/zij mag verwachten van de offerte en vermeld de reden waarom je hem/haar deze offerte stuurt. Pas hier altijd persoonlijk taalgebruik toe, deze opening moet namelijk persoonlijk aanvoelen. Vermijd zeker standaard zinnen als "Naar aanleiding van ons gesprek op ...".

 

Stap 2: Vat de huidige situatie samen

Vat de huidige situatie van de klant samen in enkele alinea's. Dit hoeft niet diepgaand of gedetailleerd te zijn, een algemene beschrijving van de nood of het probleem is voldoende. Op deze manier weet de klant dat je goed geluisterd hebt naar wat hij/zij nodig heeft en zal hij/zij ook meteen weten waar de offerte over gaat.

 

Stap 3: Het voorstel

Nu is het tijd om je product of dienst voor te stellen. Vertel de klant in detail wat je voor hem wilt doen en hoe je dit gaat doen. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn zodat zowel jij als de klant weet wat er wel en niet is inbegrepen. Dit kan toekomstige conflicten voorkomen. Probeer de prijs hierbij nog niet te vermelden, dit doe je best in de samenvatting op het einde van de offerte.

 

Stap 4: De prijs

Nu is het tijd om een samenvatting te maken van je product of dienst. Dit kan je doen a.d.h.v een tabel waarbij je steeds een deel van het product of de dienst vermeld en dan de prijs hiervan aangeeft. Zo weet de klant perfect hoeveel hij betaalt en waarom. Geef op het einde nog een totaal. Ten slotte maak je nog ruimte voor een handtekening zodat de klant kan tekenen als hij akkoord gaat.

 

Tips:

  • Spreek over investeringen i.p.v kosten.
  • Controleer altijd op spel- en typfouten
  • Gebruik niet te veel vaktermen, niet iedereen gaat dit begrijpen.