Munstukken van 1 en 2 cent

Sinds 1 december 2019 is het verplicht voor Belgische handelaars om alle cash betalingen af te ronden op 5 cent.
We geven u hier meer informatie over hoe u de betalingen op uw facturen kan afronden in MyFact.

Hoe stel ik de afronding op 5 cent in?

Ga hiervoor naar Instellingen > Algemeen > Betaalwijzen > Wijzigen

Hier kunt u per betaalwijze instellen om het bedrag af te ronden op 5 cent. U kunt dit instellen voor contante betalingen, en eventueel kunt u dit ook doen voor elektronische betaalwijzen zoals Bancontact of VISA.

Opgelet, als u afronden gaat toepassen op alle betaalwijzen moet u dit kenbaar maken in uw zaak.
Hier kunt u verschillende posters downloaden: https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Ventes/Afronding-poster.pdf
U hangt deze poster best op bij uw kassa.

Wat met B2B betalingen?

De afronding op 5 cent is niet van toepassing op transacties tussen ondernemingen. Daarom kunt u bij elke betaling ervoor kiezen om deze niet af te ronden op 5 cent.

Wordt het afgerond bedrag op de factuur vermeld?

Indien een factuur werd betaald met een afgeronde betaling wordt het afgeronde bedrag steeds vermeld onder het totaal bedrag van de factuur. Als de factuur nog niet werd betaald heeft u bij het afdrukken de keuze om het afgerond bedrag al dan niet te vermelden, bijvoorbeeld als u verwacht dat de factuur via overschrijving betaald zal worden.

Ik verwerk geen cash betalingen

Betalen al uw klanten met een overschrijving? Of verwerkt u enkel betalingen online? Dan verandert er voor u niets, het afronden van de betalingen geldt immers alleen bij een fysieke aanwezigheid van de consument. Het afgerond bedrag wordt dan ook niet vermeld op uw facturen.

Meer informatie over het afronden van betalingen kan u vinden op onderstaande websites: